پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بر اساس نشانگرهای ژنتیکی و BMI

3 ژانویه2017- یک گروه از محققان آلمانی از مرکز هلمهولتز مونیخ به بررسی ارتباط بین بالابودن نمایه‌ی توده‌ی بدنی (BMI) و تغییرات بیان ژن و تأثیر این ارتباط بر پیش بینی خطر ابتلا فرد به دیابت نوع 2 پرداختند.

در این مطالعه بر روی اپی ژنوم ده هزار فرد تمرکز شد، اپی ژنوم به هر چیزی که در اطراف یا بر روی ژن اتفاق می‌افتد، اطلاق می‌شود. این یافته ها به محققان در شناسایی "مارکرهای اپی ژنتیکی" که می‌تواند ابتلا به دیابت نوع 2 را خیلی قبل از ابتلا فرد به این بیماری پیش بینی کند، کمک نمود.

 در طول این مطالعه از ده هزار مرد و زن در سراسر  اروپا نمونه‌های خونی تهیه شد. محققان 207 منطقه‌ی ژنی را در 5387 نمونه که دچار تغییراتی به دلیل BMIبالا شده بودند، شناسایی کردند. سپس دانشمندان این جایگاه‌ها را در نمونه‌های خونی 4874 فرد دیگر بررسی کردند و درنهایت این تغییرات در 187 جایگاه به دلیل بالا بودن BMI، تایید گردید.

 محققان دریافتند این تغییرات با متابولیسم چربیهای خون و التهاب مرتبط می‌باشند. علاوه بر این آنها دریافتند که مارکرهای اپی ژنتیک می‌تواند برای پیش بینی زود هنگام ابتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد.

 نویسنده‌ی ارشد این تحقیق دکتر Simone Wahlاز واحد تحقیقات اپیدمیولوژی مولکولی (AME) در مرکز هلمهولتز مونیخ می‌گوید: برآورد شده است که حدود یک و نیم میلیارد نفر در سراسر جهان دارای اضافه وزن هستند، بهمین دلیل این یافته‌ها برای مقابله با عواقب اضافه وزن و چاقی بسیار ارزشمند می‌باشند.

 رئیس AME، دکتر Christian Giegerمی‌گوید: این نتایج‌ دیدگاه جدیدی در مورد مسیرهای پیام رسانی که تحت تأثیر چاقی قرار می‌گیرند، ارائه نمود، ما امیدواریم که این یافته‌ها منجر به ابداع  استراتژیهای جدیدی برای پیش بینی و احتمالاً جلوگیری از دیابت نوع 2 و سایر عواقب اضافه وزن شود. یافته‌های این مطالعه درمجله Natureمنتشر شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/genetic-markers-along-with-bmi-could-predict-type-2-diabetes-risk-97958253.html